Personnel International
+48 512 44 05 06
16 maja 2022

Metoda ALPEN- czyli jak zorganizować swój czas.

Jak skutecznie zorganizować swój czas w pracy, ale i poza nią?

Z pomocą przychodzi klasyk gatunku czyli metoda ALPEN. Jak ją wykorzystać?

Poniżej opisaliśmy Wam jak łatwo i skutecznie się nią posługiwać.

A czyli Aufgaben

Zrób listę zadań i innych aktywności, które czekają Cię w danym dniu. Dla ułatwienia, zadania „tego samego gatunku” możesz zgrupować razem, lub ustalić system kodowania i oznaczać je zgodnie z nim. Ważne, aby tworzona przez Ciebie lista była przejrzysta i czytelna.

L jak Länge schätzen

Skoro już wiesz co masz do zrobienia, teraz bez problemu możesz oszacować czas potrzebny na poszczególne zadanie, na końcu zsumuj go. Ważne aby zrobić to realnie, nie do szacowanie czasu na zadanie, może skutkować tym, że albo zostanie ono przełożone, albo co gorsze zrobione niedbale.

P jak Pufferzeiten einplanen

Masz już listę zadań, oraz obliczony czas potrzebny na ich realizację. Możesz śmiało zaplanować swój dzień. Przyjmuje się, że planować powinno się ok. 60% czasu czyli np. 5h z 8h dnia pracy. Dlaczego? 40% traktuj jako rezerwę, na nieplanowane wcześniej zadania, które niespodziewanie wskoczą w grafik, lub traktuj ten zasób jako przestrzeń dla kreatywności.
Ten podział ma też jeszcze jedną zaletę, którą pewnie szybko zauważysz stosując ALPEN- nie będziesz odczuwać stresu.
A co jeśli 3 godziny, które pozostały Ci w rezerwie nie są tak bardzo potrzebne w danym dniu? Zawsze możesz zająć się działaniami, które były w planie w kolejnym dniu.

E to Entscheidungen treffen

Ten krok to moment na nadanie działaniom priorytetów i delegowania działań. Możesz to zrobić metodą ABC, co da Ci te krok? Pozwoli skupić się na najważniejszych zadaniach, czyli tych, od których najbardziej zależy powodzenie całego procesu.

N czyli Nachkontrolle

Żeby widzieć efekt swoich działań, musisz kontrolować realizację poszczególnych celów i postęp prac. Odhaczaj i skreślaj, to co już jest zrobione! Jeśli coś zostało niezrealizowane, przenieś to na nowy termin. Z założenia jest to etap, który następuje na koniec dnia pracy. Wtedy też warto od razu zaplanować następny dzień.

Prawda, że to proste? Zaczynając, ważne jest aby wejść w rytm Metody ALPEN i nie pomijać żadnego z powyższych punktów. Z czasem będzie to dla Was już automatyczny proces.