Personnel International
+48 512 44 05 06
9 sierpnia 2023

Jak relacje wpływają na rotację w zespole?

Zastanawiałeś się kiedyś co najbardziej wpływa na wydajność Twojego zespołu? Czy relacje panujące między jego członkami mają wpływ na coś więcej niż tylko wydajność? Zaobserwowałeś dużą rotację i nie wiesz z czego wynika? Zasada naczyń połączonych- mówi Ci to coś?

Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej!

Czym jest rotacja pracowników?

Najprościej ujmując o rotacji pracowników mówimy w momencie, kiedy zatrudnione osoby odchodzą, a na ich miejsce trzeba znaleźć kogoś nowego. Nierzadko oznacza to również konieczność przydzielenia nowych obowiązków innym pracownikom, tak aby była zachowana ciągłość procesów.

Rotacja nie jest wyłącznie zjawiskiem negatywnym. Występują dwa jej rodzaje- pożądana i niepożądana.

Pożądana wbrew pozorom często przynosi korzyści. Kiedy mówimy o takiej? Gdy jednostki, osiągające słabe wyniki, drogie w utrzymaniu i obniżające produktywność zespołu zastąpimy świeżymi utalentowanymi osobami. Wówczas poziom produktywności prawie zawsze rośnie.

Drugą stroną medalu jest negatywny efekt rotacji, czyli ta którą nazywamy niepożądaną. Najczęściej w kontekście odejścia liderów grup pozostawiających po sobie pustkę w zespole. Po odejściu takich jednostek, pozostali nierzadko mocno związani z nimi mogą czuć się zagubieni, lub iść w ich ślady.

Zespół…

Zastanawiając się co wpływa na wydajność zespołów pracowniczych bez trudu można wskazać co najmniej dwa czynniki: komunikacja i atmosferę panującą w grupie. To właśnie wzajemne zaufanie, wsparcie i jasne przekazywanie sobie informacji jest kluczowe w realizacji zadań.

Rotacja, zawsze zaburza płynność komunikacji czy zaufanie, spada również produktywność całego zespołu. Nowy pracownik potrzebuje czasu na wdrożenie zarówno do obowiązków jak również zespołu.

Cały proces jest również kosztowny. Rotacja z zasady generuje koszty. Kosztuje rekrutacja, obniżenie wydajności zespołu, kosztem jest również ponowna integracja.

Ostatecznie przyjmuje się, że koszty rotacji potrafią przewyższyć wynagrodzenie roczne pracownika, który opuścił struktury firmy. Dlatego kluczowym jest zapobieganie tej niepożądanej, a jeśli się pojawi, to określenie przyczyny i jej eliminacja będzie niezbędnym krokiem.

Kiedy ludzie odchodzą?

Pierwsze co nasuwa się na myśl w odpowiedzi na to pytanie to wypalenie zawodowe. Ale czy jest to jedyny powód zmiany pracy? Nie.

Ludzie skłonni są do zmian w momencie kiedy środowisko w którym pracują staje się nie do zniesienia. A najczęściej wynika to z problemu z zarządzaniem. Nieustająca krytyka kierownika, zostawienie pracowników samych sobie czy nadmierna drobiazgowość? To wszystko destrukcyjnie wpływa na morale i zwiększa chęci do zmiany.

Słabe zarządzanie to również brak elastyczności kadry kierowniczej. Potrzeba pracy zdalnej, czy większa elastyczność w kwestii grafiku? Tak, to również wpływa na decyzję o zmianie.

Nuda. Nikt z nas jej nie lubi. Na dłuższą metę bywa męcząca. Jeśli praca nie zapewnia wyzwań pojawia się w mgnieniu oka. A jej efektem jest obniżone zaangażowanie w pracę i chęć zmiany.

Zatem jeśli nie chcesz, aby rotacja w Twoim zespole stała się zjawiskiem powszechny, działaj nim ona się pojawi. Prewencja jest zawsze lepsza od leczenia. Obserwuj swój zespół, rozmawiaj ze swoimi pracownikami i słuchaj co mówią. Często sami powiedzą, co jest im potrzebne.